تاثیر اعتیاد والدین بر خانواده و رفتار فرزندان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
اعتیاد بیماری است که علاوه بر فرد معتاد، بر سایر اعضای خانواده معتاد نیز تاثیرات مخربی می گذارد و زندگی آنها را نیز غیر طبیعی کرده و به تباهی می کشاند.

جامعه‌شناسان مصرف مواد مخدر در جوانان را محصول ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی دانسته و الگوی نامناسب رفتاری والدین بخصوص «پدر» در کشیدن تریاک را عامل سبب‌ساز در شروع انحراف رفتاری فرزندان می‌دانند. به نظر جامعه‌شناسان کلید پیشگیری از اعتیاد به تریاک و مواد دیگر در درجه اول بدست والدین است. والدین نقش اساسی در شکل‌گیری کامل و صحیح شخصیت فرزندان خود دارند.دهه دوم زندگی (بین ۱۰ تا ۲۰ سال) سال‌های بسیار حساس و سرنوشت‌ساز برای یک نوجوان است. والدین باید بتوانند در این سنین فرزندان خود را در ارتباط با معضلات اجتماعی و کجروی‌های اخلاقی موجود در جامعه راهنمایی کنند، نه اینکه خود با کجروی‌های اخلاقی مثل کشیدن تریاک یک رفتار ضد اخلاقی را براحتی وارد خانه خود کرده و آن را به فرزند خود آموزش بدهند. چگونه یک پدر معتاد می‌خواهد به فرزند خود معتاد نبودن و زشت بودن مصرف مواد مخدر را یاد بدهد؟ متاسفانه ما عادت کرده‌ایم همیشه تقصیر اشتباهات خود را به گردن دیگران بیاندازیم. «همه دنیا مقصر هستند به جز خودم.»

زندگی یک فرد معتاد با تجربه‌کردن آغاز می‌شود و چه تجربه خوبی است وقتی که پدر خود را هر روز در حال کشیدن مواد مخدر ببینی! شروع مصرف مواد مخدر در جوانان وابستگی زیادی به معاشرت با همسالان معتاد یا والدین معتاد دارد. والدین علاقه‌مند به تریاک نمی‌توانند راهنمای مناسبی برای جوان خود باشند. هر چه خانواده پراکنده‌تر و بی‌سر و سامان‌تر باشد و پدر خانواده نیز معتاد باشد تعهد فرزندان به خانواده و بعد از آن نسبت به جامعه کم شده و انگیزه انحراف بیشتر می‌شود.


فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

بيان مساله           

چگونگی تاثیرات اعتیاد برخانواده معتاد

مقررات خانواده معتاد

تاثیرات اعتیاد بر خانواده و بروز قواعد جدید

قوانین حاکم برخانواده معتاد

تاثیرات اعتیاد بر احساسات خانواده

تاثیرات اعتیاد بر همسر و والدین

تاثیر اعتیاد بر کودکان

سایر تاثیرات مخرب اعتیاد

اثرات مصرف مواد مخدر والدین بر کودکان

تأثیرات منفی اعتیاد والدین در رفتار كودكان

اثر اعتیاد والدین بر سلامت روانی فرزندان

نتیجه گیری

منابع

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2491 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

تعداد صفحات: 27

حجم فایل:64 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل ورد قابل ویرایش