بررسی و شناخت راه ها و اصول آموزش خلاق در آموزش مفاهيم ديني (نماز)

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی و الهیات
بخشی از بیان مساله:
در سال هاي اخير، با توجه به تلاش هاي بسياري كه در آموزش مفاهيم ديني در مدارس صورت گرفته و نيز فعّاليّت هاي بي وقفه اي كه مربيان تربيتي براي آشنايي كودكان با مباني ديني انجام داده اند، تنها شاهد انبوه سازي مطالب ذهني آنان به عنوان محفوظات هستيم و اين آموزه هاي تعالي بخش كه سبك زندگي و شيوه ی اعتقادات آينده ی فرد را  مي سازد، اگر با بينش و بصيرت صحيح صورت نگيرد به مرور كمرنگ شده و يا در مواجهه فرد با زرق و برق هاي فرهنگ هاي بيگانه دچار سردرگمي و در نهايت حذف اعتقادات آنها مي گردد. تغييرات برنامه هاي درسي در دوران ابتدايي و نگرش هاي جديد مسئولان آموزش و پرورش در تدوين كتب آموزشي، حاكي از آن است كه گام هاي مؤثري در اين راه برداشته شده است، اما هنوز نياز به ارائه ی راهكارها و الگوهاي آموزشي مناسب تر جهت انتقال آموزه هاي ديني خصوصاً نماز در مدارس هستيم.
تربيت ديني صحيح در طول دوران ابتدايي مي تواند به عنوان يكي از مهم ترين عوامل جلوگيري از ناهنجاري هاي رفتاري و رشد انديشه هاي ديني و تقويت باورهاي اعتقادي در فرد باشد. هنگامي كه از نهادينه شدن تربيت ديني صحبت به ميان مي آيد، منظور اين است كه كودكان به عنوان نسل فردا بايد سير زندگي و اهداف خود را در بستر نظام اعتقادي جامعه مشخص كنند . دكتر باهنر در  اين باره مي نويسد: تجربيات موجود و تحقيقات انجام شده نشانگر آن است كه مسأله آموزش ديني از وضعيت مطلوبي برخوردار نبوده و گاهي با تأثيرات معكوسي نيز همراه گرديده است. (باهنر، 1385)

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات
   
۱٫۱ بیان مسئله   
۲٫۱ اهمّیّت و ضرورت موضوع 
۳٫۱ اهداف تحقیق 
۴٫۱ سؤال های تحقیق  
۵٫۱ فرضیات تحقیق 
۶٫۱ تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق   
۱،۷ . محدودیت ها 
فصل دوم: پیشینه و سوابق   
مربوط به تحقیق   
۱٫۲ مقدمه   
۲٫۲ تاریخچه ی باورهای دینی   
۳٫۲ ادیان و نگاه آنها به نماز ونیایش   
۱٫۳٫۲ نماز در آئین زرتشت   
۲٫۳٫۲ نماز در آئین یهود :   
۳٫۳٫۲ نماز در دین مسیحیت   
۴٫۳٫۲ نماز در آئین مقدّس اسلام   
۴٫۲ تربیت دینی در دوران کودکی و نوجوانی   
۵٫۲ تربیت دینی در دوره ی  ابتدایی   
۱٫۵٫۲ نقش توجّه به نیازهای کودکان در تربیت دینی   
۲٫۵٫۲ نقش آموزش خلاق در تربیت دینی کودک   
۳٫۵٫۲ نقش انگیزش در تربیت دینی کودک   
۴٫۵٫۲ نقش محبّت و ایمنی در تربیت دینی کودک   
۵٫۵٫۲ نقش فرادهنده در تربیت دینی کودک   
۶٫۵٫۲ نقش محیط آموزشی در تربیت دینی کودک   
۷٫۵٫۲ نقش تفکّر در تربیت دینی کودک   
۸٫۵٫۲ نقش روان شناسی رشد در تربیت دینی کودک   
۸٫۵٫۲ الف- رشد و تکامل بدنی 
۸٫۵٫۲ ب- رشد و تکامل گویایی   
۸٫۵٫۲ ج- رشد و تکامل عقلی   
۸٫۵٫۲ د- رشد و تکامل اخلاقی   
۸٫۵٫۲ ه- تفاوت های جنسی و ویژگی های مختلف آن ها   
۸٫۵٫۲ و- ویژگی های دختران در سنین ابتدایی   
۹٫۵٫۲ نقش بصیرت گرایی در تربیت دینی کودک   
۶٫۲ تربیت بصیرت گرا   
۷٫۲ مفهوم بصیرت گرایی   
۷٫۲ أ- توانایی فهم زندگی   
۷٫۲ ب- نقد زندگی   
۷٫۲ ج- تصمیم برای زندگی   
۸٫۲ طبقات و حوزه های چهارگانه یادگیری در رویکرد بصیرت گرا   
۸٫۲ أ- حوزه درک مفاهیم   
۸٫۲ أ،۱- فهم   
۸٫۲ أ،۲- تعقل   
۸٫۲ أ،۳-دانش   
۸٫۲ أ،۴-تفکّر منطقی   
۸٫۲ ب- حوزه ی کسب مهارت   
۸٫۲ ج- حوزه ی به کارگیری مفاهیم و مهارت ها   
۸٫۲ د- حوزه ی تحلیل نقادانه و سازمان دهی افکار   
۸٫۲ ه-  یادگیری ارتباط حوزه های چهارگانه باهم   
۹٫۲ بصیرت ، توانایی تشخیص و تمییز و توانایی تصمیم گیری   
۱۰٫۲ راهبردهای تعلیم و تربیت دینی بصیرت گرا   
۱٫۱۰٫۲ فرآیند محوری    
۲٫۱۰٫۲ دانش آموز محوری    
۳٫۱۰٫۲ معلم ، مدیر یادگیری والگوی رفتار   
۴٫۱۰٫۲ رد رویکرد ذهن گرا ( انبوه سازی مفاهیم دینی در ذهن دانش آموزان )   
۵٫۱۰٫۲ اهمیت طراز تحول شناختی شاگردان در حوزه مفاهیم دینی   
۶٫۱۰٫۲ ارزشیابی کیفی و مستمر   
۱۱٫۲ گام های آموزشی در تعلیم وتربیت دینی کودکان   
۱۲٫۲ آموزش خلاق   
۱٫۱۲٫۲ تفکّر   
۲٫۱۲٫۲ تفکّر خلاق   
۳٫۱۲٫۲ اصول آموزش خلاق   
۱۳٫۲ مفهوم خلاقیت   
۱٫۱۳٫۲ دیدگاه های مختلف در خصوص خلاقیت   
۲٫۱۳٫۲ اهمیت و ضرورت پرورش خلاقیت   
۳٫۱۳٫۲ رشد و پرورش خلاقیت کودکان  
۴٫۱۳٫۲ الگوی پیشنهادی خلاقیت آموزی در دبستان 
۴٫۱۳٫۲ أ- روش مستقیم : اجرای طرح زنگ خلاقیت   
۴٫۱۳٫۲ ب- روش غیر مستقیم :آموزش خلاقیت   
۴٫۱۳٫۲ ب.۱- آموزش خلاق 
۴٫۱۳٫۲ ب.۲- آمیختن عمق دروس با هنر   
۴٫۱۳٫۲ ب.۳- آموزش های اجتماعی 
۴٫۱۳٫۲ ب.۴- ایجاد فضای خنده و بازی در جریان آموزش   
۴٫۱۳٫۲ ب.۵- آمیختن آموزش با محرک بدنی   
۴٫۱۳٫۲ ب.۶- پذیرش تخیلات کودکان   
۴٫۱۳٫۲ ب.۷- آموزش فن آوری ها و روش های حل مسأله   
۴٫۱۳٫۲ ویژگی ها و صفات افراد خلاق   
۱۴٫۲ فهم رفتار دانش آموزان در نظام اجتماعی آموزش و پرورش 
۱٫۱۴٫۲ رفتار اثر بخش ، کار آمد و تاثیر گذار   
۱۵٫۲ آموزش و روابط نقش ها 
۱۶٫۲ نظریه ها و تئوری های مرتبط با موضوع 
۱۶٫۲ أ- نظریه ی پیاژه 
۱۶٫۲ ب-نظریه ی هارمز 
۱۶٫۲ ج- نظریه ی گلدمن 
۱۶٫۲ د- نظریه تاثیر انتخابی فلور 
۱۷٫۲ رابطه ی یادگیری با ایمان و عمل   
۱۷٫۲ أ- ایمان ، عمل یا بصیرت   
۱۷٫۲ ب_ ارزشیابی یادگیری یا ارزشیابی ایمان و عمل   
۱۸٫۲ آموزه هایی در تعلیم وتربیت دینی خلاق با رویکرد بصیرت گرایی   
۱۸٫۲ أ-  اصل اول : تعلیم وتربیت برای کمال انسان است   
۱۸٫۲ ب-  اصل دوم : تعلیم وتربیت برای زندگی فردی واجتماعی انسان است   
۱۸٫۲ ج- اصل سوم: تعلیم وتربیت برای تحول جامعه انسانی است   
۱۸٫۲ د- اصل چهارم: انتخاب روش های تربیتی مطابق با تعریف انسان صورت می گیرد   
۱۸٫۲ ه- اصل پنجم :تفکر خلاق اهمیت بسیاری دارد   
۱۸٫۲ و- اصل ششم :معلم دارای جایگاهی والاست   
۱۸٫۲ ز- اصل هفتم : معلم هدایت گر است   
۱۸٫۲ ح- اصل هشتم:  رابطه ی معلم شاگرد بسیار مهم است   
۱۸٫۲ ت- اصل نهم: برقراری تعادل میان ذهنیت و عینیت گرایی یک ضرورت است   
۱۸٫۲ ی-  اصل دهم: تربیت دینی ( به ویژه در دوره ی ابتدایی) تربیت کودک ، محور است   
۱۹٫۲ نتایج مطالعات و تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع 
۲۰٫۲ نتایج و مطالعات خارجی مرتبط با موضوع   
فصل سوم: روش تحقیق ومراحل اجرای تحقیق   
۱٫۳ روش تحقیق   
۲٫۳ ابزار جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها 
۳٫۳ شیوه ی اجرا و انجام پژوهش 
فصل چهارم: یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها   
۱٫۴ تعلیم و تربیت باورهای دینی ( نماز ) در مدارس ابتدایی 
۱٫۴ أ- ارتباط و نزدیکی با مبانی اعتقادی 
۱٫۴ ب- ایجاد انگیزه و گرایش درونی 
۱٫۴ ج- تقویت تفکر و معرفت دینی(بصیرت) 
۲٫۴ نقش مدارس ابتدایی در آموزش نماز به کودکان 
۲٫۴ أ- ایجاد شور و اشتیاق 
۲٫۴ ب- ارائه ی الگوهای دینی 
۲٫۴ ج- نقش ایجاد معرفت و شناخت 
۲٫۴ د-  نقش نهادینه کردن فرهنگ نماز 
۲٫۴ ه- نقش ساخت نگرش مثبت در کودکان 
۲٫۴ و- نقش جهت دهی اخلاقی 
۳،۴ رابطه ی خلاقیت با رشد وتقویت باورهای دینی (نماز)   
۴٫۴ رابطه ی نماز و خلاقیت در مدارس ابتدایی 
۴٫۴ أ-  توصیف اطلاعات مصاحبه ای 
۴٫۴ ب- اطلاعات عمومی پاسخگویان و مصاحبه شوندگان   
۴٫۴ ج- تجزیه و تحلیل یافته ها   
۴٫۴ د- تحلیل اطلاعات استخراج شده 
فصل پنجم: نتیجه گیری   
۱٫۵ خلاصه ی تحقیق   
۲٫۵ نتیجه گیری از یافته های کتابخانه ای و پژوهشی 
۳٫۵ ارائه ی پیشنهادها 
منابع و مأخذ
دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی و الهیات

تعداد مشاهده: 3707 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 201

حجم فایل:1,097 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته معارف اسلامی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش