نقش اطلاعات نهانی در تضییع حقوق سهامداران و راهکارهای مقابله با آن

دسته بندي : علوم انسانی » اقتصاد
چکیده:
متکی بر اطلاعات نهانی همواره یکی از مباحث مهم در بورسهای اوراق بهادار می باشد. مباحث تئوریکی متعددی در سه دهه اخیر در خصوص شیوه های ردیابی، کشف و منع این پدیده انجام شده است که در استانداردهای افشای اطلاعات و قوانین تنظیمی بورسها تبلور یافته است.
تحقیقات آکادمیک محققان در خصوص زوایای مختلف معاملات متکی بر اطلاعات نهانی نقش مهمی در شکل گیری قوانین داشته است. بهر حال اثرات معامله گروه خاصی از سهامداران بر اساس اطلاعات منتشر نشده و کسب بازدهی بیشتر از سایر سرمایه گذاران مقوله مهمی برای فعلان عادی بازارهای اوراق بهادار می باشد. مسئله کسب بازدهی بیشتر توسط دارندگان اطلاعات نهانی خصوصاً مدیران شرکتها، هنگامیکه اهمیت پیدا می کند که بعنوان هدف مدیریت شرکتها قرار گیرد و آنها در اطلاع رسانی صحیح و بموقع به سرمایه گذاران، بازدهی بیشتر خود نسبت به سایر فعالان بازار را لحاظ کنند. به همین دلیل معاملات متکی بر اطلاعات نهانی، فاکتورهای مهم نظریه کارایی بازار و نظریه نمایندگی را به چالش می کشد.
پدیده معاملات متکی بر اطلاعات نهانی هم اکنون با جدیت و حساسیت زیادی توسط متولیان بورسها پی گیری می شود. در ایالات متحده، مسائلی چون رسواییهای مالی شرکتهایی نظیر انرون و حوادثی نظیر حمله تروریستی11 سپتامبر و کشف آثار مشهودی از انجام معاملات متکی بر اطلاعات نهانی، منجر به ایجاد حساسیت بیشتری نسبت به این پدیده گردید تا آنجا که بررسی فروشندگان عمده سهام قبل از حادثه یازده سپتامبر، نقش به سزایی در کشف عوامل و افراد دخیل در این ماجرا را داشت. 
در حال حاضر معاملات متکی بر اطلاعات نهانی از حوزه های مالی، اقتصادی فراتر رفته و وارد حوزه علوم قضایی گردیده است؛ این مسئله بیانگر علاقه مشترک عموم سرمایه گذاران و دولت برای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه شرکتها و کسب بازدهی بیشتر توسط دارندگان اطلاعات نهانی می باشد.

فهرست مطالب:
چکیده
معاملات متکی بر اطلاعات نهانی
نظریات مرتبط با معاملات متکی بر اطلاعات نهانی
نظریه بازار کارا
تئوری کارگزاری
تئوریهای معاملات متکی بر اطلاعات نهانی
نظریه جرم بدون قربانی
تئوری مساوات در بازار
ویژگی های معاملات متکی بر اطلاعات نهانی
وضع قوانین منع کننده معاملات متکی بر اطلاعات نهانی
کشف و ردیابی معاملات متکی بر اطلاعات نهانی
تحقیق پیرامون معاملات متکی بر اطلاعات نهانی در بورس اوراق بهادار تهران
نتایج پژوهش
پیشنهادها
منابع فارسی
منابع انگلیسی
پیوست

دسته بندی: علوم انسانی » اقتصاد

تعداد مشاهده: 4777 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:37 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته حسابداری و اقتصاد


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش