مکان یابی نقاط حادثه خیز راه های استان کهگیلویه و بویراحمد و ارائه راهکار مناسب

دسته بندي : علوم انسانی » برنامه ریزی شهری
چکیده:
ایمنی عبور و مرور یکی از اصول اساسی مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقـل می باشد، به طوری که در کشورهای توسعه یافته همگام بـا توسعه سایر بخشهای مهندسی ترافیک، موضوع ایمنی نیز مورد توجه قرار گرفته و با انجام مطالعات و تمهیدات لازم سعی می شود که تصادف و پیامدهای ناشی از آن را به حداقل برسانند. بر طربق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از یک سوم از تصادفاتی که منجر بـه مـرگ شده اند در کشورهای در حال توسعه رخ داده اند که معمولاً خسارات ناشی از تصادفات را برای این کشورها بین 1 تا 3 درصد تولید ناخالص ملـی بـرآورد کـرده انـد کـه اگـر خسارت وارده را برای کشور ایران تنها به اندازه یک درصد تولید ناخالص ملـی در نظـر بگیریم رقم هنگفت و بسیار بالایی به دست می آید که صرف اینگونه خسارات می شود.
حمل و نقل یکی از حلقه های واسطه ای در تولید و توزیع است و می دانیم که تولید و توزیع از جمله مهمترین مسائل مربوط به اقتصاد هر کشور می باشد با توجه بـه اینکـه طبق آمارهای ارائه شده بیش از 90 %جابجایی کالا در کشور از طریـق بخـش حمـل و نقل جاده ای انجام می گردد بنابراین می بایست همواره بـه اهرمهـای برنامـه ریـزی و سیاستگزاری بنیادین جهت بهره وری سیستم از این بخش توجه اساسی داشت در ایـن راستا ادارات راهداری و ایمنی راهها می توانـد بعنـوان عامـل اجرایـی مهـم و یکـ ی از تاسیسات زیربنایی، نقش تعیین کننده ای را ایفا کنند به طوری که این مهم بـا ایجـاد عدالت در توزیع ترافیک در طول محورها ، اعلام وضعیت جاده برای نقاط پر خطـر ( از جمله پیچ خطرناک- گردنه و .... ) و معمولی، تسریع در امور مربوط به سفر خـدمات حمل و نقل به رانندگان ... به سهولت محقق می گردد. بررسی های انجام شده در زمینه مشکلات حمل و نقل و خطرات و تصادفات تکراری در نقاط حادثه خیز محورهای حوزه استحفاظی استان کهگیلویـه و بویراحمـد بیـانگر ایـن حقیقت است که عدم وجود سیستم هماهنگ کننده و جهت دهنده باعـث وارد آمـدن خسارات قابل ملاحظه به وضعیت اقتصادی استان گردیده است. در پایان نامه نیز سعی شده است که مشکلات فوق بـه ترت یـب مناسـبی بیـان شـده و راهکارهایی برای رفع این مشکلات بیان شود.

فهرست مطالب:
چكيده   
فصل اول: خلاصه ای از سوابق تاریخی و جغرافیایی استان
1-1-جغرافیای طبیعی و ویژگیهای جوی و اقلیمی استان کهگیلویه و بویراحمد   
1-1-1 مشخصات جغرافیایی استان   
1-1-2- نقش منابع رطوبتی در اقلیم استان   
1-2-1 تاثیر عرض جغرافیایی   
1-2-2-تاثیر پوشش گیاهی بر اقلیم استان   
1-2-3-تاثیر کشاورزی بر اقلیم   
فصل دوم: مباني نظري (تئوري)
2-1- کلیات   
2-2 تاریخچه احداث راه   
2-3- تاریخچه حمل و نقل جاده ای در ایران و پیدایش وسیله نقلیه   
2-4- ورود اتومبیل به ایران   
2-5- جایگاه حمل و نقل جاده ای در اقتصاد کشور   
فصل سوم: بررسی اولیه عوامل تصادفات جاده ای در ایران و جاده های استان کهگیلویه و بویراحمد
3-1- عامل انسان   
3-1-1- نحوه کلی رانندگی   
3-1-2- خطاهای حسی و ادراکی   
3-1-3- رانندگی تحت تاثیر عواملی که به قوای جسمانی و فکری راننده صدمه میزند.   
3-1-4- عدم مهارت کافی   
3-2- عامل جاده   
3-2-1- وضعیت جاده ها در استان و کشور   
3-2-2- نقش جاده در تصادفات جاده ای ایران   
3-3- عامل وسیله نقلیه   
3-3-1- وسایط نقلیه استان و کشور   
3-3-2 نقش وسیله نقیله در تصادفات جاده ای ایران   
3-4- عوامل محیطی    
فصل چهارم: مقایسه آماری تصادفات جاده ای بر اساس  جنس و سن افراد- ماههای سال- به تفکیک شهر تصادف- به تفکیک وسیله نقلیه در استان
4-1-  مقایسه روند رشد تصادف در ایران باسایر کشورها    
4-2- مقایسه نرخ تصادف «تعداد کشته ها به ازای 10 هزار وسـیله نقلیـه»    
4-3- بررسی آماری تصادفات جاده استان کهگیلویه و بویراحمد و تلفات ناشی از سا نحه    
4-3-1 بررسی آمار فوتی ها به تفکیک شهر    
4-3-2- بررسی آماری فوتی ها به تفکیکی ماههای سال    
4-3-2-1بررسی آماری فوتی ها به تفکیک سن و جنس افراد    
4-3-4- بررسی آماری فوتی ها به تفکیک محل وقوع حادثه و محل فوت آنها    
4-3-5 بررسی آماری فوتی ها به تفکیک علت نهایی فوت    
4-3-6- بررسی تصادفات به تفکیک نوع وسیله نقلیه و سن افراد    
فصل پنجم: رابطه تصادفات جاده ای با ایمنی راهها در بخش هزینه  و بررسی روشهای مکانیابی نقاط حادثه خیز (پرتصادف)
5-1- طبقه بندی هزینه ها    
5-2- تقسیم بندی هزینه های    
5-2-1- کالا و اشیاء مصرفی    
5-2-2-حمل و نقل و ارتباطات    
5-2-3- هزینه های شخصی    
5-2-4- زمان    
5-2-5- بیمه و سایر موارد    
5-2-6-کسالت و ناراحتی و اضطراب ناشی از تصادف    
5-2-7- هزینه خدمات دولتی    
5-3- شناسایی مکانهای پر تصادف    
5-3-1- معیارهای شناسایی مکانهای پر تصادف     
5-3-1-1 عدد تصادف      
5-3-1-2- نرخ تصادف      
5-3-1-3- نرخ عدد    
5-3-1-4- نرخ شدت    
5-3-1-5- دو معیار کیفیت- کنترل    
5-4- تجزیه و تحلیل پیش هشدار 
5-5- ضابطه سه ماهه    
5-6- ضابطه شش ماهه    
فصل ششم:‌ شناسايي و اولويت بندي قطعات حادثه خيز راه با رويکرد قطعه بندي مسير و تحليل پوششي داد ه ها
6-1 کاربرد GIS در تعیین نقاط حادثه خیز درون شهری و برون شهری    
6-2- نقاط حادثه خیز    
6-3- نقش GIS در تحلیل تصادفات    
6-4- دستورالعمل آشكارسازي نقاط پرحادثه    
6-5- تعاريف    
6-6-  مشخصات شبرنگ فسفري فلوئورسنتي    
6-7- مشخصات،محل و نحوه نصب تابلوهاي فلوئورسنتي    
6-8- آشكارسازي با استفاده از علائم افقي    
6-9- اولويت بندي رفع نقاط حادثه خيز در شبكه راهها    
6-10- تعريف و فرمول بندي مسأله بهينه سازي    
6-11- مطالعه موردي    
6-12- مباني نظري تحليل پوششي داده ها    
6-13- روش    
6-14- عوامل موثر بر تصادف    
6-15- جمع آوري اطلاعات    
6-16- قطعه بندي مسيرها    
6-17- ورودي در مدل DEA    
6-17- خروجي در مدل DEA    
6-18- نتيجه گيری    
فصل هفتم: نتایـج و پیشنهـادات
7-1 نتایج    
7-2- پیشنهادات    
منابع و ماخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی

دسته بندی: علوم انسانی » برنامه ریزی شهری

تعداد مشاهده: 7049 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 121

حجم فایل:2,892 کیلوبایت

 قیمت: 33,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته برنامه ریزی شهری، فناوری عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری و رشته های مرتبط

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ويرايش